Kulturprogrammet

Kulturprogrammet

På årets Globaliseringskonferanse satser enda vi tyngre på kultur enn tidligere!

I årets kulturprogram ønsker vi å utforske konferansens vinklinger på det grenseløse. Vi har samlet musikere, kunstnere, forfattere og filmskapere som alle har et sterkt sosialt og politisk engasjement til felles. I løpet av konferansen vil dere få mulighet til å bli kjent med den samisk-svenske kunstneren Anders Sunna og den etiopiske kunstneren Mekdes W. Shebeta som begge viser installasjoner på Youngstorget. Kunstnerne utforsker på hver sin måte grenser; i forhold til egen identitet og sin kulturelle arv i nye omgivelser og i nye møter. Dere får muligheten til å høre hvordan den syriske kunstneren og filmskaperen Sulafa Hijazi arbeider med å lage animasjonsfilmer for barn på arabisk og hvilke virkemidler hun benytter i sin politiske og samfunnskritiske visuelle kunst. Og hvorfor den prisvinnende syriske poeten og forfatteren Golan Haji valgte å oversette Dr. Jekyll og Mr. Hyde til arabisk.  Du får også se en del av filmen Terra Nulius av filmskaperen Siri Hermansen under lørdags plenumsmøte om ressursgrådighet.   

Det blir også kveldskonserter torsdag, fredag og lørdag i lavvoen på Youngstorget. Her vil det være et naturlig samlingspunkt etter dagens møteprogram hvor man får muligheten til å mingle med andre konferansedeltakere og høre kjente norske band som Razika, POING og Maja Ratkje, men også bli bedre kjent med Tove Bøygard og Ohnesorg. Dessuten vil Sandra Kolstad og Marianne Stranger åpne lørdagens store samiske klubbkveld Idja hvor vi har gleden av å presentere svensk-samiske Sofia Jannok. Som tradisjonen er blitt vil Sosialistisk kor avslutte hele konferansen, forhåpentligvis med allsang av Internasjonalen.

RAZIKA

razika_juli020.jpg#asset:1543

Razika består av Marie Amdam (vokal og gitar), Marie Moe (bass), Maria Råkil (gitar og vokal) og Embla Karidotter (trommer), alle født i 1991 og er alle fra Møhlenpris, Bergen. De har kjent hverandre siden første klasse og vennskapet er ikke bare sterkt i praksis, men også en svært viktig ingrediens av Razikas tekstunivers. Helt siden debuten Program 91 har vennskap, ungdommelig overmot, fyring, knuste hjerter, og kjærlighet vært viktige bestanddeler for Razika, som er kjent for sine overraskende rim og kreative vendinger. Ofte i kombinasjon med et voldsomt allsangpotensial, fengende melodier og de har ofte en passende dissonans mellom de mørkere tekstene og det lystige musikalske uttrykket. Razika har gjennom hundrevis av konserter blitt et av Norges beste liveband og finspisset sin blanding av ska, pop og indie. Nå har Razika flere ganger blitt nominert til Spellemann og de har fått oppmerksomhet i blant annet New York Times, NME, Village Voice, Uncut Magazine og Pitchfork og turnert over hele landet og Europa samt Japan. Dagsavisen har kåret de til Årets band og kritikken av alle tre platene har vært svært god jevnt over. Entusiasmen er fremdeles den samme. Razika har gjennom årene også stadig vist seg fra en mer politisk side og har blant annet med sitt arbeid med Rikskonsertene vært opptatt av at unge også skal se at det finnes band hvor alle medlemmene er jenter. Razika har også kritisert festivaler med skjev fordeling og lite mangfold og flere av medlemmene har vært aktive i debatter om kjønn og skjønn i musikkbransjen. At Razika med sin kompromissløse holdning, talent og målbevisste jobbing har vært til både stor inspirasjon for andre unge artister og at deres kritisering av strukturelle mekanismer i bransjen disse ti årene har vært utrolig viktig bør være hevet over enhver tvil.   

Sofia Jannok

jannok1.jpg#asset:1480

Sofia Jannok (f. 1982) er en svensk-samisk artist, sanger og radioprogramleder født i Gallivarre nord i Sverige. Hun synger vanligvis på samisk med innslag av joik, og er en grenseløs artist som viser en musikalitet og lidenskap med en sterk tilstedeværelse. Mange ble kjent med Jannok etter kjempehiten Čalmmit. Etter to kritikerroste album har hun tatt et stort steg inn i den internasjonale scene og bekrefter sin rolle som en av Sveriges mest interessante artister. Sofia Jannok har etablert seg som en av Sápmis største artister. Hun har revitalisert et tradisjonelt musikkuttrykk basert på joik og kombinerer dette med et moderne lydbilde. Med utgangspunkt i joik blander hun inn elementer fra elektronika, jazz og folkemusikk og maler de vakreste arktiske lydlandskaper. Denne våren slipper hun ny plate, som ryktes å by på både sarthet, råskap og et brennende engasjement. Singelen Snölejoninna som ble sluppet på Samefolkets dag i år har gått en seiersgang i nord siden.

POING og Maja Ratkje

PoingMajaRatkje_KapitalMoral_GeirDokken5

Trioen POING med vokalist Maja S.K. Ratkje er blitt omtalt som norsk musikklivs fineste, frekkeste og mest nyskapende aktører. I konserten Kapital & Moral fremfører de sanger fra de siste hundre år med temaer som kretser rundt kapitalens innvirkning på hver og én av oss. POING består av Rolf-Erik Nystrøm på saxofon, Frode Haltli på akkordeon og Håkon Thelin på kontrabass. Sammen med Maja S.K.Ratkje utforsker de det sinnet som finnes i John Lennons Working Class Hero, sårheten omkring asylbarn som finnes i Åge Aleksandersens evig aktuelle Fremmed fugl og Rudolf Nilsens beskrivelse av barna som lager klær til vestlige forbrukere i En vise om Kinabarna. Publikum kan også vente seg sanger av Kurt Weill og Bertolt Brecht, samt vår egen Alf Prøysen. Aftenposten skrev om gruppas forrige utgivelse Wach Auf at de “gjeninnsetter overraskelsesmomentet i kabarettradisjonen og utvider meningsinnholdet i begrepet revolusjonær musikk.” Gruppa har i en årrekke gjort Natt til 1.mai-konserter i Oslo, og de har spilt konserter i Europa og USA, ofte med lokale sosialistiske kor.

Sandra Kolstad og Marianne Stranger

munnstykke-foto.jpg#asset:1491

Munnstykke er et bestillingsverk med politiske ambisjoner og samfunnsengasjerende agenda. Verket tar for seg kvinnens universelle røst: både bokstavelig gjennom intervjuer med ulike kvinner fra hele verden, og kunstnerisk gjennom bearbeidelse av stemmene til musikksamples i komposisjonen. Verket vil urfremføres på den internasjonale kvinnedagen 8. mars 2017, på Sentralen i regi av Ladyfest Oslo. Under Globaliseringskonferansen vil Sandra Kolstad og Marianne Stranger fremføre en kort smakebit av verket og fortelle litt om konseptet, samt den spesielle arbeidsprosessen med å samle inn og bearbeide stemmer.

Tove Bøygard

Tove-Bøygård.jpg#asset:1482

Tove Bøygard er en sanger og låtskriver som vandrer i et variert musikalsk landskap. Bøygard har et stort samfunnsengasjement som hun formidler på en fremragende måte gjennom sin musikk. Som tidligere politiker, gammel Blitzer og gatearbeider har hun flere ulike arenaer å hente inspirasjon fra. Og det er historier som fortelles; alt fra egne erfaringer til sterke opplevelser til andre mennesker. Som artist er hennes varemerke; bunnsolide tekster på hallingdialekt, sterke melodier og utpreget formidlingsevne. På scenen oser det av engasjement og tilstedeværelse, samtidig som munnspill og gitar blir traktert med stor innlevelse. Sammen med en vakker stemme skaper Bøygard musikalske opplevelser med dybde og til ettertanke. Tove Bøygard har gitt ut 5 plater med eget materiale. Hun ble Spellemannsnominert med duoen Bøygard i 2014 for plata Blågras på Skrindo, produsert av Jonas Fjeld. Hun er nå i full gang med sitt andre soloalbum.

Ohnesorg

ohnesorg.jpg#asset:1484

Ohnesorg er et subversivt visekollektiv. De oversetter protestlåter fra hele verden og spiller dem på sin egen måte - ofte satt inn vår tid og gjort tilgjengelige for allsang. Ohnesorg betyr "sorgløs" og er hentet fra den vesttyske studenten Benno Ohnesorg. Han ble skutt og drept av en sivilkledd politimann på sin første demonstrasjon i Berlin 1967.

Sosialistisk kor

Koret ble stiftet i 1975. Korets formål er å støtte opp om og fremme sosialistisk kultur og politikk gjennom korsang og ved andre kunstneriske virkemidler. Sosialistisk kor i Oslo er en ideell, ikke-kommersiell, frittstående og partipolitisk uavhengig organisasjon. Koret er åpent for alle som deler korets grunnsyn og målsetting. Vi synger alt fra kjærlighetssanger til sanger for arbeiderbevegelsen og sanger om internasjonal solidaritet. I mange år har vi satset på å oppføre store musikkverk i samarbeid med forskjellige kunstnere: vise - og operasangere, skuespillere, musikere, dansere, forfattere og komponister. Helt siden 1981 har vi arbeidet med det storslagne verket Canto General (Den store sangen) av Pablo Neruda og Mikis Theodorakis. Vår virksomhet omfatter så vel sang på Youngstorget 1. mai og opptreden ved ulike typer solidaritetskonserter og politiske møter, som egne større konsertarrangementer. I flere av verkene er både tekst og musikk skrevet for koret.

Sulafa Hijazi (b. 1977, Syria)

sulafa-hijazi.jpg#asset:1488

Sulafa Hijazi er en visuell kunstner, regissør og produsent født i Damascus, Syria. Hun har studert kunst og dramatikk i Syria og på Städelschule Kunstakademi i Frankfurt Am Main, Tyskland, hvor hun studerte hos Judith Hopf. I tillegg til kunst begynte Hijazi sin profesjonelle karriere som forfatter og regissør av animasjonsserier for TV samt annen film- og mediaproduksjon med spesielt fokus på barns utdanning og sosiale utvikling. I tillegg har hun vært med i teamet Spacetoon som utviklet den første gratis arabiske satellittkanalen for barn, og styremedlem i International Center of Films for Children and Young People (CIFEJ) siden 2012. Hijazi har fått flere utmerkelser og priser for sitt arbeid i Hollywood, Russland, India, Kairo og senest Irans internasjonale barne- og familiefilm festival for sin siste animasjonsfilm The Jasmine Birds. Hijazis kunst og illustrasjoner har vært utstilt i mange gallerier i Europa og er en del av motstandsbevegelsen i den syriske samtidskunsten.

Golan Haji (b. 1977, Syria)

golan-haji.jpg#asset:1487

Golan Haji er poet og oversetter født i Amouda, en kurdisk by nord i Syria. Han har mastergrad i patologi og har arbeidet som oversetter av engelsk og amerikansk litteratur til arabisk. Blant annet har han oversatt Robert Louis Stevensons Dr. Jekyll and Mr. Hyde (2008), i tillegg til Dark Harbor, utvalgte dikt av Mark Strand (2002), utdrag av Alfred Hitchcocks Rear Window (2005), Elephant av Dan Wylie (2010), og Notebooks av Anton Chekhov (2011). Hans første arabiske diktsamling Called in Darkness (2004) vant Al-Maghut prisen for poesi. Hans andre diktsamling Someone Sees You as a Monster (2008) ble publisert under feiringen av Damaskus som kulturhovedstad i 2008. Den neste samlingen Autumn Here is Magical and Vast, som finnes både på arabisk og italiensk, ble publisert i Roma i 2013. Haji bodde i Damaskus frem til han måtte flykte landet og er nå bosatt i Frankrike.

Anders Sunna (f. 1985, Sverige)

sunna_aitagat.jpg#asset:1483

Anders Sunna er en samisk kunstner basert i Jokkmokk på svensk side av Sápmi. Sunnas kunst kjennetegnes av grafitti, collageteknikk og trykk. Han er en av Sveriges fremste samiske kunstnere og har høstet stor internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid. Sunna, som kommer fra en reindriftsfamilie, jobber med billedkunst og streetart, og ytrer stort politisk engasjement gjennom sin kunst. I Norge er han særlig kjent for å ha provosert politikere i Alta med sin protestkunst på en ungdomsskolevegg.

Still-here-Anders-Sunna637793.jpg#asset:

Mekdes W. Shebeta (f. 1967, Ethiopia)

Mekdes-W.-Shebeta1.jpg#asset:1486

Mekdes W. Shebeta kunstproduksjon tar utgangspunkt i hennes personlige og biografiske opplevelser og omhandler kjønn og sosio-økonomiske aspekter ved det å være kvinne, overlevelsesstrategier for ungdommer og barn, immigrasjonshistorier i lys av sosiale problemer og politiske konflikter i Afrika. Shebeta ønsker å skape en større forståelse på tvers av kulturer når hun utforsker migranters liv slik det leves, videreføres og endres gjennom tid i den afrikanske diasporaen. Med sitt prosjekt undersøker Shebeta hvordan identiteten og verdigheten til en afrikansk immigrant kan formidles og forstås gjennom kunst. Ved å benytte ulike teknikker av historiefortelling går Shebeta lenger enn den tradisjonelle dokumentarformen for å avdekke den komplekse estetikken av fattigdom og utforsker global migrasjonspolitikk og integrasjon av store befolkningsmengder fra landlige til urbane områder. 

Siri Hermansen (NO)

image001.jpg#asset:1545

Siri Hermansen investigates unforeseen affects in societies that are undergoing deep economic, environmental or cultural changes.

Her work offers unusual micro-perspectives on contemporary methods of survival and processes of adaption from (post) industrial societies that can be considered as uncertain zones. The continued exploitation of natural resources and neo-colonial politics in Sápmi and Northern Fennoscandia are central themes in Siri Hermansen's artistic projects on Sápmi. Articulated in video works, photographs and installations, Siri Hermansen scrutinize the conflicts between reindeer herding and the mining industry, and between a living Sami culture and the nation states that colonized Sápmi.

In the film Terra Nullius (which parts of the film will be shown at the Globalization Conference during the plenary on Saturday, 29. October), the centuries-old but equally extant conflict between mineral mining and the industrialization of the landscape on the one hand and Samis territorial rights and the survival of reindeer herding on the other. With the mining town of Kiruna as point of departure, where the mining economy is of such strength that the entire town will literally be moved to give space for the expanding mine, the video articulates and manifests this conflict. Through interviews, studies of actual environments and landscapes, as well as participatory observation, this colission between different value systems and life worlds is narrated.  

In 2016 Hermansen completed her Doctorate studies at the National Academy of the Arts in Oslo with her artistic research project "The Economy of Survival».

Sulafa Hijazi (b. 1977, Syria)

Born in Damascus, Syria, Sulafa Hijazi is a Visual artist, Director and Producer. She studied at the Higher Institute of the dramatic arts in Syria where she majored in dramatic studies, and at the Städelschule Art Academy in Frankfurt Am Main, Germany, at the class of Judith Hopf. In addition to her artwork, Hijazi began her professional career as a writer and director of animation TV series and other film and media production, with a particular focus on children education and social development. In addition, she was a member of the founding team of Spacetoon the first free Arabic satellite channel for kids, and a board member of CIFEJ International Center of Films for Children and Young People since 2012. Hijazi has received several awards for her work, among them the golden prize in (Hollywood, Russia, India, Cairo, And iran international children and family film festivals) for her latest feature animation The Jasmine Birds. Hijazi’s artwork and illustration has been exhibited in several galleries in Europe and featured in social media newspapers and Internet websites as part of the Syrian uprising art movement.

Golan Haji (b. 1977, Syria)

Is a Syrian poet and translator with a postgraduate degree in pathology. He was born in Amouda, a Kurdish town in the north of Syria. He has worked as a translator from English and American literature, and has translated Robert Louis Stevenson’s Scottish classic Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde into Arabic (2008), in addition to Dark Harbor , selected poems of Mark Strand (2002), Rear Window, scenario of Alfred Hitchcock’s movie (2005), Elephant by Dan Wylie (2010), Notebooks of Anton Chekhov (2011). His first collection of poetry in Arabic, Called in Darkness (2004), won the Al-Maghut prize in poetry. His second book of poetry, Someone Sees You as a Monster (2008), was published during the event celebrating Damascus as the Capital of culture in 2008. His next collection Autumn Here is Magical and Vast, in both Arabic and Italian,was published in Rome 2013. He lived in Damascus until he had to flee his country, and has now settled in France.

Mekdes W. Shebeta (b. 1967, Ethiopia)

Mekdes W Shebeta was born in Ethiopia, After studying fine art in Addis Ababa and interior architecture in Nairobi, she continued her studies with the main focus on sculpture and digital art inOslo and Bergen. Her works have been shown in solo and group exhibitions in Ethiopia, Kenya, Dresden and Norway. In her installation, sounds and video works, Shebeta employs the techniques of storytelling and narration that seek to overcome the traditional format of the documentary and take up the complex aesthetics of poverty. 

Her work focuses on the entanglements of global migration politics and the details off mass migration from rural to urban regions in Africa and to the doors of Europe. Her art work is patched and shuffled within the layers of biographical material. In her installation each element that Shebeta sets up has a meaning, signs of a journey that never ends once one sets off, And she also speaks about these universal experience in image, metaphors and in the language of those who never reach their destination.