Scroll Top

Det eneste som selger mer enn sex

Fjellanger (Demo)

Dårlig selvtillitt har blitt en storindustri – men det har fatale konsekvenser. Anoreksi er den tredje vanligste dødsårsaken for unge kvinner i Europa, 50 000 norske kvinner lider av spiseforstyrrelser. Så mye som halvparten av Norges 15-årige jenter føler at de er for tjukke. Hvem er det som får dem til å tro det?


Av: Julie Odner Sigurdsen, nettredaksjonen


Runa Fjellanger mener det er galt å skylde på ungdommen selv når presset er så stort fra flere kanter.

Ifølge Ungdom mot retusjert reklame har mote- og skjønnhetsindustrien skylden.

De mener det bør bli lovpålagt å merke all retusjert reklame. Og inntil myndighetene gjør noe, tar Ungdom mot Retusjert Reklame klistrelappene i egne hender, og plasserer dem der de mener de hører hjemme – på reklameplakatene.

– Bare ved å snakke om retusjering har ungdom blitt mer bevisst på at reklame retusjeres, sier Fjellanger.

Og noen har tatt hintet. Åpner du et Det Nye med Caroline Berg Eriksen på forsiden vil du se at det står ”bildet er retusjert” om coverbildet. På Egmont sine egne sider sier tidligere redaktør, Mari Midtstigen, at det nok ikke vil ”redde alle verdens jenters selvtillit over natta”, men ”at det er et skritt i riktig retning”. Dersom de har fått byråbilder der de er usikre på hvorvidt bildene er retusjerte eller ikke står det nå at ”bildet kan være retusjert”. Men reklamene, de slipper fortsatt unna.

 

Men er skjønnhetspresset egentlig farlig?

Ja, mener Ungdom mot Retusjert Reklame, og de er ikke alene.

Samfunnet lider av en kollektiv spiseforstyrrelse der vi aldri kan bli tynne og bra nok. Det som selger mer enn sex er dårlig selvtillit. –Fjellanger

Den tidligere likestillingsministeren Inga Marte Thorkildsen tok initiativet til en SIFO-rapport som kom ut nå i år, kalt ”Retusjert reklame og kroppspress”. Forskerne mente det var klar grunn til bekymring angående kroppspress blant ungdom. I den kvalitative undersøkelsen viste det seg at hele 85 prosent av jentene opplevde kroppspress, mot 30 prosent av guttene. ”Alle tiltak som kan bekjempe dette bør derfor utredes og prøves,” konkluderte rapporten.

Kvinner må få muligheten til å tenke som frie mennesker. Vi får ikke det i dag. Vi er lamma av redselen for å ikke være pene og vellykkede nok. – Fjellanger                                                                                                                                      

 Prosjekt perfekt

En nylig utgitt NOVA-undersøkelse viser til at ungdommen er snillere, men sykere enn før. Et økende antall ungdommer rapporterer om psykiske helseplager i hverdagen, og det er først og fremst unge jenter. De skal prestere på så mange nivåer på en gang. De skal se pene ut, de skal trene, de skal få gode karakterer, og de skal være snille og ordentlige. Da postdoktor Sanna Sarromaa ved Høyskolen i Lillehammer fulgte 20 jenter mellom 14 og 17 år viste det seg at det viktigste for dem var å se bra ut.

Det er en megaindustri at folk har dårlig selvtillitt. Noen setter den profitten over hvordan mennesker har det.  – Fjellanger

Galt å skylde på jentene selv                                                                                                                               Toppbloggeren Sophie Elise Eriksen sa i et intervju i Det Nye at ”for to år siden fikk jeg en kommentar om hvor jævlig stygg nesen min var, og nå har jeg operert den. Det sier vel sitt. Den personen som skrev det, har garantert glemt det for lenge siden. Hos meg satte det seg helt fast”. Fjellanger mener rosabloggere er et symptom på skjønnhetstyranniet, og sier det blir feil å legge skylden på sosiale medier og jentene selv. Vi er alle en del av en kultur som er opptatt av skjønnhet, og ved å selv ønske bekreftelse, er vi med på å forsterke kulturen.

– Noen tjener masse penger på at ungdom føler seg jævlige. For å gjøre noe med skjønnhetstyranniet må de som har skylden, mote- og skjønnhetsbransjen, faktisk velge å gjøre noe, eller tvinges til å gjøre noe, sier Fjellanger.

Men hvorfor er det så viktig at vi tar friheten tilbake fra skjønnhetstyranniet?

– Mennesker blir utrolig ulykkelige av utseendepresset. Vi kan aldri bli så pene som idealet. Det er ingenting galt i å være interessert i utseende og klær, men når det opptar oss totalt er det ikke bra lenger, sier Fjellanger.

Ifølge Fjellanger begrenser skjønnhetstyranniet friheten vår i samfunnet. For er vi ikke pene nok, spiller det ingen rolle hvor mye kunnskap vi har.

– Hvor mange jenter er ikke redde for å rekke opp hånden? De har masse lurt å si, men så er de redde for å ikke være pene nok. Det er viktig å se at redselen er samfunnsskapt, sier Fjellanger.

Og i skjønnhetstyranniet er det ingen som er bra nok. Alle blir retusjerte. Selv verdens vakreste kvinner blir det.

– En tynn og slank jente kan også ha åtte ting med kroppen sin som hun synes er galt. Jeg tror ikke det er lett å være retusjert modell. Bransjen skaper én form for kropp, uansett hvordan de ser ut. Når Beyoncé ikke er bra nok, hvem er bra nok da, spør Fjellanger.

Positive tilbakemeldinger fra ungdom                                                                                                                              Ifølge Fjellanger får de mye respons fra ungdommer som er takknemlige for å se klistremerkene aktivistene setter igjen. Det er positivt at flere blir bevisste, og at ungdom selv kan bidra. Ungdom mot Retusjert Reklame er lei av å be andre om å forandre samfunnet. De ønsker å forandre samfunnet selv.

– Når vi er tilstede i bybildet ser unge jenter og gutter oss som ikke synes skjønnhetspresset er så fett. Vi klistrer bare på plakater, og ikke på butikkvinduer. Det er en fin beskjed til de som styrer i byene, at vi ikke ønsker at de skal selge byen vår til skjønnhetsindustrien, sier Fjellanger.

Det er et merkelig standpunkt å si at man er opptatt av frihet, men ikke av at folk skal få se sannheten. –Fjellanger

Det nytter å prøve

– Vi får ofte kritikk fra høyresiden for at det er myndighetsinnblanding, men jeg tenker at hvis man er så opptatt av fri vilje, så er det jo absolutt menneskets frie vilje å ta opplyste valg, å se hva ting er, sier Fjellanger.

Hun mener de har greid å lage en bred og sterk nok allianse i Ungdom mot Retusjert Reklame, og hun har tro på at det som er samfunnsskapt, kan samfunnet også endre på.

– Jeg tror vi kommer dit engang. Selv om nettverkets oppgave er å merke, stopper det ikke der. Det er mer arbeid å gjøre! Det er ingen quick-fix på problemene med utseendepress, men det er viktig å gjøre noe. Det er viktig at hverdagen til ungdom blir enklere. Det er aldri et godt argument å si at vi kanskje aldri vil få det til. Det minste vi skylder oss er å prøve, sier Fjellanger.


Fakta:

  • Ungdom mot retusjert reklame består av Sosialistisk Ungdom (SU), Arbeidernes Ungdomsfylking (AUF), Kristelig Folkepartis Ungdom (Krfu), Press, Ungdom og Medier, Rød Ungdom (RU) og Grønn ungdom (GU).
  • Initiativet kom fra Rød Ungdom i 2010.
  • Runa Fjellanger har vært talsperson siden 2012.

     

Related Posts

X
X
X
X